عملکرد دیرهنگام اما مقبول سازمان سینمایی در مورد فیلم برادران لیلا
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۲۸۸۷۷
جا دارد نهیبی بر سر مدیران تئاتری کشور زد که اگر در این موارد تجربه کافی و مشاوران درستی ندارند، کار را از سیر و روند سینماییهای ارشاد مشق کنند.
به گزارش مشرق، فیلم «برادران لیلا» حلقه محاصرهای است برای القای یک وضعیت بغرنج، طولانی و جعلی از شرایط ایران. آنچه که در درام به ظاهر ساده فیلم روستایی به چشم میخورد، کاراکترسازی براساس موقعیتی استعاری از ایران کنونی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او نگهداری و نظافت توالت عمومی را در پاساژ لوکسی به عهده دارد که لیلا در آن کارمند اداری است. او از اضافهوزنی فاحش رنج میبرد و چهره برافروخته و باد کردهاش نشان از اضمحلالی تدریجی در گردابی از روندهای تو خالی است، مردی که هرازگاهی برای تأمین جیره غذایی خانوادهاش از خانه پدری غذا میدزدد و به امید پسردار شدن هر سال بچهدار میشود و زنش دختر تازهای برایش میزاید.
روستایی با خلق کاراکترها، چند موقعیت را نشانه میرود که بسته به خط سیر داستان هرکدام را پردهبرداری میکند، فیلم از درامی ساده با پرهیز از وضعیتهای ملودرامی و با ضرباهنگی حسابشده برخوردار است. اصلانی و توالتی که از آن نگهداری میکند، پورصمیمی در نقش بزرگ خانواده، خانوداهای فروپاشیده با گروتسکی مضحک و اساسی بر باد، محمدزاده و سکوتی از منظر بیدستوارگی و فروشنده کاری که در برابر عرق ریزانش، با بورژوازی و نئولیبرالیسم روبهرو میشود، معادی و حس رذیلانه ناموفقی در رسیدن به آمال بورژوایی نوین و درگیری با خرده ایدههای کلاهبرداری، محمدی و انتلکتی ورزشی از نوع عامهگرایانه سر در برف و خواب خرگوشی، مجموعه تمام کاراکترسازیها در واقع بازآفرینی مانیفست جعلی کشوری بیسامان است.
بیشتر بخوانید:
چرا فرزندستیزی و پدرستیزی در «برادران لیلا» موج میزند؟
این خاتون برای ما پسرزا نیست!
پورصمیمی دودزده و فرتوت در آرزوی صدرنشینی خندهدار خود، ثروت خانوادگیشان را به باد میدهد و در همین حین، اصلانی همچنان فرزنددار میشود و از مردم در ازای قضایحاجت پول میگیرد و نان دزدی میکند، موقعیتی که از منظر کارگردان روایتگر حاکمیتی بلندپرواز و کوتاهقامت در فرآیندی مضحک و البته دهشتناک است و قوه قهریهاش روزبهروز به هوای فروزان شدن فقط گند بالا میآورد و اصطلاح «این خاتون برای ما پسرزا نیست» رابه یاد مخاطب میاندازد.
توالتداری که دستش در جیب مردم است و حتی برای پسماندگذاری از آنها جیرهکشی میکند، هم معاندتی از سر نگاههای چند سویه به حاکمیت ملی کشور است، نماینده طبقه فرودست از همه جا رانده شده. پرولتاریای ایرانی با نمایندگی محمدزاده و علیدوستی در فیلم، آنها نمایندگان بالقوه طبقه در حال فرونشست متوسط و سقوط کردهای هستند که نگران وضع مملکت خویش از هر جانفشانی بیسببی مضایقه نمیکند و آخر هم به خاک سیاه مینشیند. معادی نماینده اصلاحات در بازی سیاسی کشور است، کسی که تمام تجددش در کلاهبرداریهای نوینتر از ناندزدیهای اصلانی خلاصه میشود، کسی که لیلا حتی از سر ناچاری به سویش کشیده میشود و با او برای نجات وضع خانواده جلسه میگذارد، محمدی اما تلخندی گوشه لب و حتی به دور از قضاوت تصویر برای جمع بلاتکلیف توده ملت است، کسی که آمال و آرزوهای کوچکشدهاش فارغ از ماجرای حلقه کنش اصلی درام جای میگیرد و اساسا پتانسیلی بالفعل برای سیاه لشکری پشت هر عقیده اکثریت محوری در زمان است.
فیلمهایی که بوی نا میدهد!
در بیشمار فیلمها، حتی تصویر شهری و دکور منازل و رنگ دیوارها هم بوی فرسودگی و کهنگی و نا میدهد و تصویری در آمیخته از جهانی عقب رانده شده را به تماشاگر القا میکند. در حالیکه سینمای رئالیسم، باید تصویری واقعگرایانه و شفاف از موقعیت زمانی جامعه باشد. موضوع جایی اهمیت بیشتری پیدا میکند که گونه بازتولید شده رئالیسم در سینما و حتی تئاتر از این رویه در جهت همپوشانی ضعفهای هنری و فنی اثر بهره میبرد و باید گفت که رئالیسم سیاه کنونی به مثابه شالی زرین درآمده که نقصها و عیوب اثر را میپوشاند و آن را در جایگاهی فراواقعی نسبت به کیفیت درونی خود قرار میدهد، برادران لیلا نیز از این امر مستثنا نیست.
فیلم در روندی قابل پیشبینی از دید حرفهای و با متدی کاملا عیان پیش میرود و اثری کاملا در حد متوسط را بازتاب میدهد. ماجرایی که از جانبی مهمتر، تن به اگزوتیسم نوین به معنای خرید محتوای ضدوطنی در ازای جایزه میدهد و سینماگر را تا حد جایزهبگیری برای فروختن ماحصل فرهنگ و خردهفرهنگها در خدمت رسانه تلخ و زهرآلود تنزل میدهد. تا جاییکه وقتی خبر شرکت داده شدن فیلم در کن به گوش میرسد، عطای نمایش کشوری اثر را به لقایش میفروشد و دستهجمعی در توفیق اثر همکار میشود که هرچه زهر دارد بریزد و بگزند و نیشتر بزند.
بیشتر بخوانید:
قانونشکنان بدون اخذ پروانه نمایش از جشنواره کن به فستیوال مونیخ رفتند/ آیا با این ساختارشکنی مطابق آییننامه برخورد خواهد شد؟
عملکرد دیرهنگام اما مقبول سازمان سینمایی
امری که بهواسطه عملکرد دیرهنگام ولی مقبول مدیران سینمایی ارشاد به صادر نکردن پروانه نمایش فیلم منجر میشود. جا دارد نهیبی بر سر مدیران تئاتری کشور زد که اگر در این موارد تجربه کافی و مشاوران درستی ندارند، کار را از سیر و روند سینماییهای ارشاد مشق کنند. مسالهای که اهمیت صدچندان دارد نه نگاه هنرمند و نه رفتارهای خارج از عرف و مضحکانه عوامل فیلم است بلکه باید زمینه سوءاستفاده از شال زرین رئالیسم غیرواقعی، شیادانه و سیاهانگارانه برچیده شود و جای آن را رئالیسم منتقدانه واقعگرا بگیرد.
رقابت برای چرک کردن واقعیت
جای تعجب ندارد که سازمان سینمایی با رد دیدهشدن نسخه نهایی فیلم نسبت به محتوای آن اظهار بیاطلاعی میکند چرا که برادران لیلا در واقع روایتی تکپرده از سلاخی یک بنیان در دستان بیکفایت دیوانگان رهیده از قفس است که امبینانس کلی در نهان اصلیترین کاراکتر غیرانسانی و کانسپشوال درام است که خونریزی نمادیناش را روی شاهرگهای دختری میبینیم که وامگیرنده نماد محور آن است. در حقیقت لیلا نام همین امبینانس است و برادران لیلا هرکدام بخشی از همین امبینانس خونین. فیلمیکه براساس تئوری و تفکرات معاندان شکل گرفته و تصویری غیرواقعی و انتزاعی از ایران را بازتاب میدهد و برای عرضه آن از هیچ قانونشکنیای دریغ ندارد، حتی دور زدن مجوزهای حضور در جشنوارههای خارجی!
درحالیکه سینمای امروز قرار بود تصویری مطابق با تغییر جهت سینمای ایران پس از انقلاب باشد. تغییری برای گریز از بزکهای عامهپسند شبهفیلم فارسی با قهرمانهای زرد و کاراکترهای پوشالی. تغییری که با رئالیسم اجتماعی تطابق دارد. متاسفانه نبود مدیریت صحیح به رقابت حداکثری فیلمسازان جریان خاص برای هرچه چرک نمودن تصویر واقعی از داخل ایران منجر شد. از این طریق طی هشت سال در دولت حسن روحانی عملا خوراک رسانه معاند را با بودجه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تامین کردند.
منبع:روزنامه جام جم
منبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت وزارت ارشاد محمد زاده فرهاد اصلانی دولت حسن روحانی فیلم برادران لیلا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سازمان سینمایی برادران لیلا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۸۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری در سازمانها
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، داروسازی یکی از پویاترین رشتههای علمی و دانش محوراست که نقش بسزایی در ارتقای شاخص سلامت افراد دارد و از نوآوری بهعنوان عصاره حیات این صنعت میتوان نام برد.
لیلا اسلامی اشلقی (کارشناس ارشد مدیریت اجرایی) به همراه عباس خمسه (استادیار گروه مدیریت صنعتی) در مقالهای با عنوان «تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری در صنایع دارویی» به این موضوع اشاره میکنند که مدیریت دانش با استفاده از فرایند یادگیری به توسعه و تکامل توانمندیهای پویا میپردازد و خود نیز از توانمندیهای پویا تاثیر پذیرفته و تقویت میشود و ماهیت انعطاف پذیری خود را حفظ میکند.
* ارتباط مدیریت دانش با پویایی سازمان
این نویسندگان در این پژوهش مینویسند: مدیریت دانش و توانمندیهای پویا با یکدیگر تعامل و همپوشانی دارند که عمدتا بر خلق دانش و اهداف بلند مدت شرکت متمرکز بوده و با پیکرهبندی مجدد قابلیتها و یکپارچهسازی آنها و ارایه راه حلهای خاص و انعطافپذیر، سازمان را قادر میسازد، خود را با محیط خارجی وفق داده و به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست یابد.
اسلامی و خمسه در ادامه به این مهم اشاره میکنند که فرایندهای مدیریت دانش محرک توسعه، تکامل و استفاده از این قابلیتها میباشند، اگر چه مباحث مختلف در مورد مزایای استفاده از مدیریت دانش وجود دارد و رابطهی آن با نوآوری به شکل گسترده مورد تأیید واقع شدهاست، اما تعدادی از مطالعات ادعا میکنند که صرف هزینههای سیستمهای مدیریت دانش، ممکن است بازده مطلوب را به ارمغان نیاورد.
* سازمانهای پیشرو و ومدیریت دانش
دانش به یک منبع اقتصادی،حیاتی و مزیت رقابتی سازمان تبدیل شدهاست که خلق دانش، انتقال و تسهیم آن به راحتی صورت نمیپذیرد و به این دلیل دانش در قیاس با سایر منابع رقابتی سازمان از جایگاهی استراتژیک برخورداراستاین پژوهشگران مینویسند: چون سرمایهگذاری بر روی مدیریت دانش جهت ایجاد مزیت رقابتی نیاز به یک چارچوب تصمیمگیری روشن دارد، سازمانهای پیشرو به سرمایهگذاریهای سنگین بر فعالیتهای بخش تحقیق و توسعه روی آوردهاند.
این نویسندگان در این مقاله میگویند: اگرچه فعالیتهای تحقیق و توسعه اثر مثبت بر روی ارزش افزودهی صنایع دارد، اما هنوز زمینهی بررسی بیشتر بر روی کشورهای در حال توسعه وجود دارد.
در این پژوهش آمده است که پیتر دراکر (Peter Drucker) در کتاب خود با عنوان «مدیریت در زمان وقوع تحولی شگرف» در خصوص اهمیت دانش و نقش آن در عملکرد سازمان بیان نمودهاست که دانش یک منبع اقتصادی حیاتی و به تنها مزیت رقابتی بنگاه تبدیل شدهاست که خلق دانش، انتقال و تسهیم آن به راحتی صورت نمیپذیرد و به این دلیل دانش در قیاس با سایر منابع رقابتی سازمان از جایگاهی استراتژیک برخورداراست.
* تعریف مدیریت دانش در سازمانها
در ادامه این پژوهش آمده است که مدیریت دانش، یعنی هویت دادن به فرایندهای سازمانی که در جست و جوی ترکیب موثری از ظرفیت تکنولوژی اطلاعات در پردازش دادهها و اطلاعات از یک سو و ظرفیت خلاقیت و نوآوری افراد از طرف دیگر است.
این پژوهشگران در ادامه توضیح میدهند که کسب و شناسایی، انتشار، به کارگیری و ذخیره دانش به عنوان فرایندهای مرکزی مدیریت دانش، تعیین شدهاند و اکتساب دانش فرایندی اجتماعی است که میان افراد در داخل و خارج سازمان رخ میدهد، بهطور مثال رقبا و مشتریان، تامین کنندگان خارجی دانش میباشند و دانش داخلی با استفاده از تجربهی درون سازمان خلق میگردد مانند: فعالیتهای تحقیق و توسعه؛ و از طریق تعامل با محیط بیرونی، نقش مهمی در فرایند نوآوری ایفا میکند.
عملکرد نوآوری ترکیبی از موفقیتهای کلی سازمان در نتیجه تلاشهای صورت گرفته در راستای ایجاد و بهبود و به کارگیری جنبههای مختلف نوآوری در سازمان استبه زعم این نویسندگان با توسعه دانش درونی و تلفیق با دانش خارجی میتوان از دانش جدید خلق شده به وسیلهی منابع موجود داخلی و خارجی استفاده نمود و یکپارچهسازی آن از طریق تعامل با محیط و سایر سازمانها صورت میپذیرد، در نتیجه اگر دانش به شیوههایی هدفمند مدیریت گردد منجر به عملکرد برتر میگردد.
* تعریف جامع از توانمندیهای پویا
از دیدگاه نویسندگان این پژوهش؛ توانمندیهای پویا به معنای توانایی سازمان در یکپارچهسازی، ساختن و صورتبندی مجدد قابلیتهای درونی و بیرونی برای مواجهه با تغییر سریع محیط اشاره نمودهاند که توانمندیهای پویا پایدارند و اگر به صورت گسسته با مجموعهای از بحرانها سازگار شوند، توانمندیهای پویا را به کار نگرفتهاند.
در ادامه آمده است که این توانمندیها تکاملی هستند و از طریق یادگیری سازمانی توسعه مییابند و توانمندیهای پویا، فرایندهای سازمانی هستند که موجب تغییر هدفمند منابع میشوند و به شرکت این امکان را میدهند که مجموعهای از شیوههای خود را دوباره تنظیم کند تا آنها را با تغییرات محیطی سازگار کند.
در این مقاله توضیح میدهند که یافتههای Jantunen و همکاران موید این موضوع است که هنگامی خروجی عملکرد مطلوب است که توانمندیهای پویا با تغییرات سطح عملیاتی و تغییرات در مدیریت و شیوهها با بازار هدف در تعامل باشد.
* تعریف عملکرد نوآوری در سازمان
به زعم این پژوهشگران عملکرد نوآوری ترکیبی از موفقیتهای کلی سازمان در نتیجه تلاشهای صورت گرفته در راستای ایجاد و بهبود و به کارگیری جنبههای مختلف نوآوری در سازمان است، بدین ترتیب شاخصهای غیر مالی عملکرد، تحت تأثیر مدیریت دانش قرار میگیرد و، اما باید گفت که درک و اجرای جنبههای غیرمالی عملکرد دشوار است و باید برای مدیران ارشد شفاف گردد که مدیریت دانش باعث ایجاد مشارکت در رسیدن به موفقیت کسب و کار میشود.
بر اساس یافتههای این پژوهش، سرمایهگذاری بر روی تمامی ابعاد مدیریت دانش در بازههای زمانی کوتاه مدت و میان مدت برای تمامی شرکتها مقدور نیست و لازم است تا تأثیرگذارترین و مهمترین ابعاد مدیریت دانش که منجر به عملکرد نوآوری میشوند، شناسایی و در جهت بهبود آنها برنامهریزی شود.
در پایان این پژوهش به این مهم اشاره میشود که ارتقای عملکرد از طریق به کاربردن دانش و درک چرایی حاصل میگردد و بدین ترتیب دانش حاصل از گزارشها را در زیرساختها باید یکپارچهسازی کنند تا منجر به اثر بخشی این فعالیتها گردد و انتقال دانش به صنعت صورت پذیرد.
این پژوهشگران اینگونه جمعبندی میکنند که به منظور افزایش توانمندیهای پویای مدیریت دانش توسط شرکت، به میزان موفقیت یادگیری از فناوریهای خارجی در شرکت اهمیت داده شود و تعاملات خود را با شرکتهای دارای برند و سابقهی موفق در این زمینه افزایش دهند. بهبود عملکرد، توانمندی و استقلال فنی شرکت نسبت به رقبا رصد شود و زمینهی ارتقای یادگیری در سازمان افزایش یابد.
انتهای پیام/